Досвід роботи

                                         

Опис досвіду роботи

    Виходячи із нових реалій і потреб суспільства, всім зрозуміло, що особливістю сучасності є те, що людина, щоб  реалізуватися в суспільстві, повинна вчитися практично все своє життя, активно діяти і природно сприймати зміни.

   Ми живемо у третьому тисячолітті, у час комп'ютеризації та інтенсивного розвитку всіх галузей науки та виробництва, час  демократичних змін, що відбуваються у суспільстві і освіті зокрема. Нові завдання шкільної освіти в Україні, що спрямовані на гуманізацію та демократизацію всього навчального процесу в школі, визначають нові пріоритети навчання і виховання, потребують формування ініціативної особистості, здатної до раціональної творчої праці.

  Я   працюю  над проблемою : «Активізація пізнавальної діяльності на уроках історії шляхом впровадження інноваційних технологій».

   З метою активізації пізнавальної діяльності, на  уроках я  застосовую елементи інноваційних  технологій,використовую методи і форми навчання,які роблять урок цікавим,поліпшують розуміння і засвоєння матеріалу.

    У своїй практиці постійно намагаюся підвищувати свою майстерність через педагогічні видання та методичну літературу.Багато цікавого і корисного саме з проблеми активізації навчального процесу я віднайшла в опрацьованій літературі ,а саме в книгах О.Пометун «Сучасний урок.Інтерактивні технології навчання»,О.П.Мокрогуз «Інноваційні технології на уроках історії»,О.Кожем’яки «Інтелектуальні ігри на уроках історії»,також цінним є досвід колег,зокрема вчителів історії  Бабич Л.А. та Литвин Л.І.

Активізація пізнавальної діяльності учнів під час вивчення нового матеріалу сприяють багато  методів навчання. Розкрию ті з них, які вважаю значущими у своїй роботі та які дозволяють досягти головного - чіткого, логічного, цікавого, пов'язаного з поясненням життєвих процесів засвоєння учнями нового.

У своїй практиці  я  використовую різні форми проведення уроку:

Урок- подорож.  Здійснення уявної подорожі Києвом часів Я.Мудрого.

Учні знайомляться з інформацією на різних зупинках,деякі матеріали учні готують самостійно.

Уроки узагальнення проводжу в різних формах: уроки-вікторини, «Що?Де?Коли?», «Брейн-ринг».

Дітям 5 -7 класів подобаються завдання в ігровій формі. Гра дозволяє зробити урок цікавим.

Я  використовую такі різновиди ігор .

Ігри з текстами: гра «Реставрація»

Розшифрувати текст у якому деякі слова скорочені,а деякі пропущені.

Гра «Знайди помилки».

Ігри з датами та поняттями:

 «Впіймай рибку»

Рибки,на яких написані дати та поняття з вивченої теми.Учні обирають рибку та пояснюють значення терміну чи дати.

Гра «Розшифруй анаграму».

Переміщую букви історичних понять,учні повинні скласти слово і пояснити його значення..

Гра «Впізнай історичну особу»,Знайди зайвого».

Також використовую у роботі впарви «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Снігова куля». «Асоціативний кущ»,робота в парах та групах.

Велику увагу приділяю самостійній роботі учнів.

Одним з видів самостійної роботи є робота з підручником. Мета й задачі самостійної роботи з підручником в дидактиці визначаються чітко: цей вид роботи необхідний, оскільки він сприяє розвитку вміння працювати з книгою, вміння виокремлювати головне. Знання, одержані в результаті такої роботи, зазвичай вирізняються великою міцністю.

 Форми роботи з підручником.

Пошук відповідей на питання, сформульовані в інструкційних картках, що роздаю учням заздалегідь. При підборі питань враховую індивідуальні особливості учнів. Слабшим учням я готую запитання простіші, а сильнішим - складніші. Тобто, кожному учневі я готую індивідуальні запитання, на які вони повинні дати відповіді. Ще одна форма самостійної роботи, яку я використовую у своїй роботі, -формування самостійності під час проведення самостійних робіт на уроках історії, у поступовому переході від простого до складного, від окремого до загального. Під час таких самостійних робіт учні вчаться спостерігати, робити висновки.

Часто пропоную нестандартні форми виконання домашнього завдання:

скласти кросворд , або запропонувати цікаве питання для програми «Що? Де? Коли?»,скласти тестові запитання до теми,спробувати скласти вірш про певну історичну подію,намалювати малюнок .

  Домашні завдання на кожному уроці пропоную з урахуванням індивідуальних особливостей учнів. Більшість учнів одержують завдання середньої складності, аналогічні класним роботам. Учні, які цікавляться історією, одержують ускладнені завдання дослідницького характеру, щозначно допомагає вчителеві в проведенні уроків з цікавими повідомленнями, з якими виступають два-три учні.

Часто під час перевірки знань учнів проводжу  історичні диктанти, що значно економить час на уроці. Такі диктанти я починаю проводити у 6 класі. Перед проведенням диктанту пояснюю учням, як саме слід будувати відповідь. На дошці записую слова, які необхідно вставити. Читаю речення, або наперед записую завдання на окремих аркушах паперу і роздаю учням. Ці завдання вони і виконують. Цей диктант поступово підводить учнів до вивчення нової теми. Після написання диктанту, учні звіряють свої відповіді з відповідями на дошці, які підготовлені заздалегідь, але під час написання диктанту закриті. Це дає можливість протягом невеликого відрізку часу перевірити всіх учнів, як вони підготувались до уроку. А ще дає змогу учням самим перевіряти свої знання. При перевірці можна, щоб учні помінялись зошитами і перевіряли диктант один в одного. Це розвиває в учнів почуття власної гідності і відповідальності.

Для того ,щоб зацікавити учнів  історією мною були проведені   історичні естафети в пришкільному таборі,перегляди фільмів про Чорнобиль у 9 класах, «Брейн- ринг» для учнів 7 х класів «Шляхами історії середньовіччя».У своїй практиці   використовую різні форми проведення уроку: уроки- подорожі, уроки узагальнення;урок-квест "Україна - єдина країна, різні форми роботи на уроці:  «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ», «Мікрофон», «Історичні недомовки», робота з підручником, робота з таблицями, картами, схемами, робота зі шкалою часу, робота в парах, групах, історичні диктанти тощо;  використовує такі різновиди ігор: ігри з текстами, ігри з датами та поняттями, ребуси, використовує в роботі вправи  «Історичні хмарки», «Історичні анаграми», «Шукачі слів», «Магічний квадрат», «Майстри запитань».Мої  учні є учасниками та переможцями  Всеукраїнської інтернет-олімпіади на платформі  «На урок».

Підбиваючи  підсумки,  можна  сказати,  що  застосування інноваційних технологій на уроках історії допомагає:розвивати логічне мислення, пам'ять, спостережливість, емоційну та вольову сферу учнів.стимулювати пізнавальний інтерес учнів.підвищити рівень самостійності учнів.

   Протягом роботи над  самоосвітньою проблемою мною були розроблені конспекти уроків та дидактичні матеріали ,які я  використовую у своїй роботі.

Результативність впровадження досвіду: сприяє досягненню поставлених цілей на уроці, розвиває інтерес до предмету, формує самостійність, розвиває розумові здібності, формує навички рішення нестандартних задач, підвищує якість знань учнів з предмету.