Опис досвіду роботи
Виходячи
із нових реалій і потреб суспільства, всім зрозуміло, що особливістю сучасності є те, що людина, щоб реалізуватися в суспільстві,
повинна вчитися практично все своє життя, активно діяти і природно сприймати зміни.
Ми живемо у третьому тисячолітті,
у час комп'ютеризації та інтенсивного розвитку всіх галузей науки та
виробництва, час демократичних змін, що відбуваються у суспільстві і освіті зокрема. Нові завдання шкільної освіти
в Україні, що спрямовані на гуманізацію та демократизацію всього навчального
процесу в школі, визначають нові пріоритети навчання і виховання, потребують
формування ініціативної особистості, здатної до раціональної творчої праці.
Я працюю над проблемою :
«Активізація пізнавальної діяльності на уроках історії шляхом впровадження
інноваційних технологій».
З
метою активізації пізнавальної діяльності, на уроках
я застосовую елементи
інноваційних технологій,використовую методи і форми навчання,які
роблять урок цікавим,поліпшують розуміння і засвоєння матеріалу.
У своїй практиці постійно намагаюся підвищувати свою майстерність через
педагогічні видання та методичну літературу.Багато цікавого і корисного саме з
проблеми активізації навчального процесу я віднайшла в опрацьованій літературі ,а
саме в книгах О.Пометун «Сучасний урок.Інтерактивні технології
навчання»,О.П.Мокрогуз «Інноваційні технології на уроках історії»,О.Кожем’яки
«Інтелектуальні ігри на уроках історії»,також цінним є досвід колег,зокрема
вчителів історії Бабич Л.А. та Литвин Л.І.
Активізація пізнавальної діяльності учнів під час вивчення нового
матеріалу сприяють багато методів навчання. Розкрию ті з них, які вважаю
значущими у своїй роботі та які дозволяють досягти головного - чіткого,
логічного, цікавого, пов'язаного з поясненням життєвих процесів засвоєння
учнями нового.
У своїй практиці я використовую різні форми проведення уроку:
Урок- подорож. Здійснення уявної подорожі Києвом часів Я.Мудрого.
Учні знайомляться з інформацією на різних зупинках,деякі матеріали учні готують
самостійно.
Уроки узагальнення проводжу в різних формах: уроки-вікторини,
«Що?Де?Коли?», «Брейн-ринг».
Дітям 5 -7 класів подобаються завдання в ігровій формі. Гра дозволяє
зробити урок цікавим.
Я використовую такі різновиди ігор .
Ігри з текстами: гра «Реставрація»
Розшифрувати текст у якому деякі слова скорочені,а деякі пропущені.
Гра «Знайди помилки».
Ігри з датами та поняттями:
«Впіймай рибку»
Рибки,на яких написані дати та поняття з вивченої теми.Учні обирають рибку
та пояснюють значення терміну чи дати.
Гра «Розшифруй анаграму».
Переміщую букви історичних понять,учні повинні скласти слово і пояснити
його значення..
Гра «Впізнай історичну особу»,Знайди зайвого».
Також використовую у роботі впарви «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Снігова
куля». «Асоціативний
кущ»,робота в парах та групах.
Велику увагу приділяю самостійній роботі учнів.
Одним з видів самостійної роботи є робота з підручником. Мета й
задачі самостійної роботи з підручником в дидактиці визначаються чітко: цей
вид роботи необхідний, оскільки він сприяє розвитку вміння працювати з
книгою, вміння виокремлювати головне. Знання, одержані в результаті такої
роботи, зазвичай вирізняються великою міцністю.
Форми роботи з підручником.
Пошук відповідей на питання, сформульовані в інструкційних картках,
що роздаю учням заздалегідь. При підборі питань враховую індивідуальні особливості учнів. Слабшим учням я готую запитання простіші, а сильнішим - складніші. Тобто, кожному
учневі я готую індивідуальні
запитання, на які вони повинні дати відповіді. Ще одна форма самостійної роботи, яку я використовую у своїй
роботі, -формування самостійності під час проведення самостійних робіт на
уроках історії, у поступовому переході від простого до складного, від окремого
до загального. Під час таких
самостійних робіт учні вчаться спостерігати, робити висновки.
Часто пропоную нестандартні форми виконання домашнього завдання:
скласти кросворд , або запропонувати цікаве питання для програми «Що? Де? Коли?»,скласти
тестові запитання до теми,спробувати скласти
вірш про певну історичну подію,намалювати малюнок .
Домашні завдання на кожному уроці пропоную з урахуванням індивідуальних особливостей учнів. Більшість учнів одержують
завдання середньої складності,
аналогічні класним роботам. Учні, які цікавляться історією, одержують ускладнені завдання
дослідницького характеру, щозначно
допомагає вчителеві в проведенні уроків з цікавими повідомленнями, з якими виступають два-три учні.
Часто під час перевірки знань учнів проводжу історичні
диктанти, що значно економить час на уроці. Такі диктанти я починаю проводити у 6
класі. Перед проведенням диктанту пояснюю учням, як саме слід будувати відповідь. На
дошці записую слова, які необхідно вставити. Читаю речення, або наперед
записую завдання на окремих аркушах паперу і роздаю учням. Ці завдання вони і
виконують. Цей диктант поступово підводить учнів до вивчення нової теми. Після написання диктанту, учні звіряють свої
відповіді з відповідями на
дошці, які підготовлені заздалегідь, але під час написання диктанту закриті. Це
дає можливість протягом невеликого відрізку часу перевірити всіх учнів, як вони
підготувались до уроку. А ще дає змогу учням самим перевіряти свої знання. При перевірці
можна, щоб учні помінялись зошитами
і перевіряли диктант один в одного. Це розвиває в учнів почуття власної
гідності і відповідальності.
Для того
,щоб зацікавити учнів історією мною були проведені історичні
естафети в пришкільному таборі,перегляди фільмів про Чорнобиль у 9 класах,
«Брейн- ринг» для учнів 7 х класів «Шляхами історії середньовіччя».У своїй практиці використовую різні форми проведення уроку: уроки- подорожі, уроки узагальнення;урок-квест
"Україна - єдина країна, різні форми роботи на
уроці: «Мозковий штурм»,
«Асоціативний кущ», «Мікрофон», «Історичні недомовки», робота з підручником,
робота з таблицями, картами, схемами, робота зі шкалою часу, робота в парах,
групах, історичні диктанти тощо; використовує такі різновиди ігор: ігри з текстами, ігри з датами та поняттями, ребуси, використовує в
роботі вправи «Історичні хмарки», «Історичні анаграми»,
«Шукачі слів», «Магічний квадрат», «Майстри запитань».Мої учні є учасниками та переможцями Всеукраїнської інтернет-олімпіади на
платформі «На урок».
Підбиваючи підсумки, можна сказати, що
застосування інноваційних технологій на уроках історії допомагає:розвивати
логічне мислення, пам'ять, спостережливість, емоційну та вольову сферу учнів.стимулювати пізнавальний інтерес учнів.підвищити рівень самостійності учнів.
Протягом роботи
над самоосвітньою проблемою мною були розроблені конспекти
уроків та дидактичні матеріали ,які я використовую у своїй роботі.
Результативність
впровадження досвіду: сприяє досягненню поставлених цілей на уроці,
розвиває інтерес до предмету, формує самостійність, розвиває розумові здібності,
формує навички рішення нестандартних задач, підвищує якість знань учнів з
предмету.